
Mensen willen snel, veilig, makkelijk en op elk moment kunnen reizen. NS wil dit mogelijk maken. We zijn een brede dienstverlener die verder kijkt dan de trein. Onze reizigers staan in al onze activiteiten op 1, 2 en 3. We werken voor hen aan een comfortabele, laagdrempelige en efficiënte reis van deur tot deur, op basis van tijdige en actuele informatie.
Daarvoor zetten onze 36.600 medewerkers (33.571 fte ultimo 2018) in binnen- en buitenland zich dagelijks in. Met onze OV-partners werken we continu aan verbetering van onze dienstverlening en de prestaties op het spoor, stations van wereldklasse, de klantbeleving en onze organisatie. We zijn actief in reizigersvervoer en stationsontwikkeling en -exploitatie. Daarmee behalen we een omzet van € 5,9 miljard. 89% daarvan komt uit het reizigersvervoer.
NS in Nederland en Europa
Al sinds de oprichting van NS – in 1837 als de HIJSM – dragen we bij aan de mobiliteit en vooruitgang van Nederland. Nog steeds is de maatschappelijke rol in de thuismarkt van groot belang. Sinds 2002 verzorgt NS via dochter Abellio het treinverkeer in delen van het Verenigd Koninkrijk en vanaf 2009 in Duitsland en busdiensten in Londen. Verder verzorgen we internationale verbindingen met Thalys, Eurostar, ICE, IC Brussel en IC Berlijn.
Onze organisatie
De NV Nederlandse Spoorwegen staat aan het hoofd van de groep die onder andere bestaat uit NS Operatie (circa 14.600 medewerkers), Commercie & Ontwikkeling (700), NS Stations (5.000, inclusief retail), Abellio UK (13.000), Abellio Duitsland (2.100) en shared services als HR, Finance en IT.
NS Operatie is verantwoordelijk voor het treinvervoer op het Nederlandse hoofdrailnet, inclusief de HSL-Zuid. NS Operatie is het meest gezichtsbepalende onderdeel van NS. Naast het rijdend personeel en Veiligheid & Service omvat het ook onderhoud, reparatie, reiniging, modernisering en verduurzaming van onze treinen in Nederland. NS vervoert in Nederland 1,3 miljoen reizigers per dag.
Commercie & Ontwikkeling (C&O) verzorgt de ontwikkeling van treindiensten en dienstregeling op de middellange en lange termijn en de verkoop- en serviceactiviteiten die samenhangen met het binnenlandse en grensoverschrijdende treinvervoer. C&O is ook verantwoordelijk voor de klantenservice.
NS Stations werkt aan een goed netwerk van 402 grote en kleinere stations. Samen met ProRail, overheden en vervoerders wil NS Stations de reis en het verblijf op en nabij stations zo gemakkelijk en aangenaam mogelijk maken. De afgelopen jaren heeft NS Stations met ProRail en gemeenten de grote stations verbouwd en er nadruk op gelegd dat stations ‘schoon, heel en veilig’ zijn. Alle activiteiten – winkels, diensten, voorzieningen en transferzaken – moeten bijdragen aan een betere stations- en reisbeleving van de reiziger.
Abellio UK verwerft en verzorgt rail- en busconcessies in het Verenigd Koninkrijk (Greater Anglia, Merseyrail, ScotRail, West Midlands, Abellio UK Bus). 13.000 medewerkers in het Verenigd Koninkrijk vervoeren gezamenlijk 800.000 reizigers per dag.
Abellio Duitsland verwerft en verzorgt uitsluitend railconcessies. In 2018 reed Abellio Duitsland 6 concessies in 6 aaneengesloten deelstaten. Per dag vervoert Abellio Duitsland ongeveer 171.000 reizigers. Er zijn 2.000 medewerkers werkzaam bij Abellio Duitsland. In december 2018 startte Abellio Duitsland de concessies Dieselnetz Sachsen-Anhalt en Rhein-Ruhr-Express.
Organigram
Spoorconcessies in Europa
Klik op een concessie voor een detailkaart.