OV Fiets
Exception: Error in GetSetCacheObject: Thread was being aborted.
Omzet
Exception: Error in GetSetCacheObject: Thread was being aborted.
Abellio
Met Abellio blijft NS ervaring opdoen op de Europese spoormarkt en bereiden we ons voor op eventuele verdere liberalisering op het spoor. Met het toevoegen van West Midlands in het Verenigd Koninkrijk en de uitbreiding van ons belang van 25% naar 100% in WestfalenBahn in Duitsland eind 2017 groeide de omzet in 2018 opnieuw. De verwachting is dat deze trend zich komend jaar doorzet, wanneer Dieselnetz Sachsen-Anhalt en Rhein Ruhr Express van start zijn. ScotRail en Greater Anglia presteerden teleurstellend.
Financiën
Het is van groot belang om NS ook in de toekomst financieel gezond te houden. NS investeerde fors in onder andere nieuwe treinen en IT. Die investeringen zijn hard nodig maar moeten ook terugverdiend worden. NS is echter beperkt in de mogelijkheden om inkomsten te vergroten. Financieel heeft NS een behoorlijk jaar achter de rug. De omzet bedroeg € 5.926 miljoen, wat een stijging is ten opzichte van 2017 (€ 5.121 miljoen ). NS investeerde in totaal € 898 miljoen. De HRN-concessie-kpi’s voor 2019 zijn ook in het financieel beleid leidend voor het businessplan van NS: zo blijven we investeren in programma’s die bijdragen aan het behalen van de kpi’s, klanttevredenheid, nieuw materieel en ICT-systemen.
Onze impact
In 2018 maakten reizigers ruim 250 miljoen meer kilometers met de trein ten opzichte van 2017, waardoor onze positieve maatschappelijke impact op mobiliteit en veilig reizen ten opzichte van de auto opnieuw is verbeterd. Doordat onze treinen vanaf 2017 voor 100% op windenergie rijden, verbeterde ook onze milieu-impact en dankzij maatregelen is de negatieve impact van reistijd in drukke treinen verminderd. Uit onderzoek naar tijdsbesteding bleek dat reizigers hun tijd in de trein en op het station steeds nuttiger kunnen besteden, waardoor de negatieve waarde van reistijd afneemt.
NS in 2019
Komend jaar blijft de focus liggen op zo goed mogelijke prestaties voor onze reizigers op het hoofdrailnet. Op de HSL-Zuid is het enorm belangrijk dat alle betrokkenen scherp blijven om goede prestaties te behalen. We blijven investeren in nieuwe treinen – sinds de start van de dienstregeling 2019 komen de nieuwe Sprinters van CAF gefaseerd op het spoor.