EU-instituten, CER, UIC, ERA | Informerend en positiebepalend | 15 Implementatie Vierde Europese Spoorwegpakket, versterken van de interoperabiliteit, ERTMS, toegankelijkheid, verbeteren van de positie van de reiziger, bevorderen duurzame mobiliteit, stimuleren betere en snellere treinverbindingen tussen metropolen in Europa (voor afstanden tot zo’n 700 km). | • | Versterken positie reiziger en behartigen NS-positie als belangrijke personenvervoerder per spoor in Nederland. |
| | | • | Herkenbaarheid NS als duurzame partner. |
Nationaal (NL) | Aard dialoog | Inhoud dialoog | | Effecten dialoog op beleid NS |
Klanten (consumenten en zakelijk) | Informerend, monitoren | 2, 3, 6, 11 | | Verbetering dienstverlening, o.a.: |
| | Dienstregeling, OV-chipkaart, klanttevredenheid, afhandeling klachten en vragen, consumentenportfolio, zakelijk portfolio, samenwerking bus-, tram en metrobedrijven | • | Livegang NS Flex. Inmiddels reizen ruim 55.000 klanten met het gemak van achteraf betalen. |
| | • | 40% korting op de IC direct-toeslag in de daluren om klanten meer te verleiden de rustigere daluren te verkiezen boven de volle treinen. |
| | • | Samenwerking Mecanoo, Gispen en NS m.b.t. visie op treininterieur van de toekomst. |
| | • | Eerste succes in aanpassing collegetijden in Nijmegen om studenten in de hyperspitsdrukte te spreiden. Gesprekken met meerdere steden lopen. |
| | • | ZitplaatsZoeker in de NS-app wordt uitgerold op meerdere treintypes. Per coupé wordt zichtbaar waar de meeste vrije zitplaatsen zijn |
| | • | Samenreiskorting nog laagdrempeliger. Sinds november ook beschikbaar als E-ticket. |
| | • | Aantal OV-fietsen uitgebreid met 6.000 in najaar 2018. Groei in aantal ritten is ruim 30% t.o.v. 2017. |
| | • | GoAbout en Booking.com zijn gestart als pilots om verkoop van treinkaarten mogelijk te maken. Nog makkelijker om nieuwe groepen reizigers te winnen voor het OV. |
| | • | Testen persoonlijke reisbegeleiding deur-tot-deurreis in de NS Lab App (vanaf 3 December 2018), met o.a. persoonlijke reiskalender, realtime check-in/check-out bevestiging, stationsplattegronden met looproute, actuele persoonlijke reisinformatie en entertainment. |
Aandeelhouder Ministerie van Financiën | Intensieve betrokkenheid | 1, 2, 7, 13, 14, 15
| • | Vaststelling financieel beleid en beloning directie |
| | Prestaties NS, remuneratie, strategie, benoemingen, grote investeringen, normrendement van staatsdeelnemingen | • | Transparante verslaglegging volgens GRI |
| | • | Voortgang GRC-maatregelen |
| | • | Voortgang strategie ‘Spoorslags Beter’ |
| | • | Buitenlandse activiteiten |
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Intensieve betrokkenheid | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12
| | Onder andere: |
| | Prestaties NS, HRN-concessie, betrouwbaarheid, vervoercapaciteit, deur-tot-deurreis, HSL-Zuid-treindiensten, sociale- en spoorwegveiligheid, OV-chipkaart, toegankelijkheid, dienstregeling, transparantie | • | Vervoerplan 2018 |
| | • | Dienstregeling 2019 en 2020 |
| | • | Productstappen HSL-Zuid: Eurostar en IC Amsterdam-Brussel via HSL-Zuid |
| | • | Materieel: start inzet Sprinter Nieuwe Generatie |
| | • | Internationaal vervoer: versnelde IC-Berlijn trein naar Innotrans |
| | • | Transparantie: dashboard Prestaties |
| | • | Veiligheid: ORBIT conform Vervoerplan 2018 ingebouwd. |
Nationale politiek | Informerend, intensieve betrokkenheid | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16 | | Onder andere: |
| | Strategie NS, operationele prestaties, duurzaamheid, nieuw materieel, ERTMS, HRN-concessie inclusief HSL, internationale treinverbindingen, OV-chipkaart/poortjes, diversiteitsbeleid, (sociale) veiligheid, dienstregeling, winter- en seizoensaanpak, service op stations, suïcidepreventie. | • | Onderzoek naar versnelling en uitbreiding internationale verbindingen |
| | • | Dialoog spitsmijden voor maatregelen om hyperspits te verminderen |
| | • | Programma Toegankelijkheid voor treinen en stations |
| | • | Transparantie en level playing field, o.a. op stations |
| | • | Maatregelenpakket sociale veiligheid |
Toezichthouders ACM, IL&T, Autoriteit Persoonsgegevens (AP) | Betrokkenheid, consulteren (‘guidance’) en informeren | 1, 2, 4, 7, 9, 10, 11, 12, 13 | • | Verbetering uitvoering en dienstverlening |
| | Beantwoorden van standaard- en ad hoc informatieverzoeken. Bespreken van actuele onderwerpen zoals het professionaliseren veiligheidscultuur, (markt)issues, toelating van materieel, veiligheidsincidenten, incidentonderzoeken, verduidelijking over de toepassing van (nieuwe) wet- en regelgeving, en het leveren van input voor marktstudies en consultaties. | • | Bevordering compliance |
| | • | Transparantie |
| | • | Positieduiding |
| | • | Veiligheid op het spoor vergroten |
ProRail | Intensieve betrokkenheid | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12 | | Onder andere: |
| | Lange Termijn Spoor Agenda, ontwikkeling dienstregeling, prestaties spoorsysteem, beschikbaarheid infrastructuur, veiligheid, toegankelijkheid, stationsontwikkeling, ERTMS | • | Uitvoering Beter & Meer |
| | • | Samenwerking t.a.v. seizoenmaatregelen |
| | • | Samenwerking op het gebied van veiligheid(sbeleid), toegankelijkheid en stationsontwikkeling |
| | • | Functionaliteit infrastructuur t.b.v. dienstregeling |
| | • | ProRail dashboard met dagelijkse prestaties op het spoor |
| | • | Visie duurzame stations |
Locov (Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer) | Intensieve betrokkenheid | 2,3,6,7,8,9,10,11, 12 | | Onder andere: |
| | Dienstregeling NS, tarieven, reisinformatie, OV-chipkaart, service aan de reiziger, Vervoerplan, klantoordelen, punctualiteit, nieuw materieel, buitendienststellingen, toegankelijkheid, internationale verbindingen, HSL-diensten, NS-strategie. | • | Beter treinproduct door het verwerken van dienstregelingssuggesties van consumentenorganisaties |
| | • | Duidelijkere algemene voorwaarden Geld Terug Bij Vertraging |
| | • | Verbeteringen in product Groepsretour (geëffectueerd in 2018). |
| | • | Geen verschillen tarieven eerste klasse tussen NS Flex en Reizen op Saldo naar aanleiding van het advies van de consumentenorganisaties (besluit oktober 2018, effectief in 2019). |
Belangenorganisaties en NGO’s (ook werkgevers) | Betrokkenheid, consulteren, informeren | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 11, 16 | • | Verduurzaming eigen NS mobiliteitsbeleid |
| | Bevorderen duurzame mobiliteit (via werkgevers), bijdrage Klimaatakkoord, vervolgstap NS in energietransitie, circulariteit, sociaal beleid, verduurzaming treinvervangend busvervoer, next step in bevorderen toegankelijke treinreis voor mensen met een visuele, motorische of auditieve beperking | • | Maatregelen voor bevordering duurzame mobiliteit via werkgever borgen in klimaatakkoord en ander beleid. |
| | | • | Samenwerken in coalitie Anders Reizen met 45 grote werkgevers aan uitvoeren maatregelen t.b.v. duurzame mobiliteit |
| | | • | Arbeidsplaatsen gecreëerd voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt |
| | | • | Onderzoek gestart naar inzet eigen assets t.b.v. energie opwekking |
| | | • | Verfijnen impactberekening t.b.v. betere investeringsbeslissingen |
| | | • | Duurzaamheidsspecificatie in aanbesteding treinvervangend busvervoer |
Vakbonden | Intensieve betrokkenheid | 4, 12, 16 | • | Implementatie afspraken CAO 2017-2020 en hieruit voortvloeiend HR-beleid |
| | CAO, sociale veiligheid, pensioenregeling, sociaal plan, personele en sociale consequenties bij organisatieveranderingen, signalen m.b.t. medewerkers-(on)tevredenheid, medewerkersbelangen, lange termijn NS-strategie | • | Uitvoering Sociaal Plan |
| | • | Uitvoering pensioenregeling |
| | • | Uitvoeren en evalueren maatregelenpakket sociale veiligheid en uitvoeringsbesluit |
Leveranciers, onderaannemers | Consulteren en kennismaken, onderhandelen condities , contractafspraken maken, intensiveren samenwerking, innoveren en ontwikkelen | 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 | • | Realisatie MVO doelstellingen (door verduurzaming hele keten) |
| Duurzaamheid, specificeren, transparantie, financiële positie, integriteit, innovatie, betrouwbaarheid, risicomanagement, samenwerking, intensiveren | • | Introductie van nieuwe producten en diensten |
| • | Focus op meer waardecreatie voor NS |
| • | Focus op betrouwbaarheid en beschikbaarheid van producten en diensten voor bedrijfskritieke processen |
| • | Meer aandacht voor compliance m.b.t. naleving wet- en regelgeving |
| • | Wederzijdse verwachtingen afstemmen met leveranciers |
| • | Introduceren nieuwe leveranciers |
| • | Bevorderen samenwerking en innovatie met partners |
Media | Informerend, intensieve betrokkenheid | Alle NS-gerelateerde onderwerpen | • | Positieduiding
|
| • | Verbeteren beeldvorming NS in lijn met operationele prestaties |
Bestuurders en ambtelijke vertegenwoordigers provincies, metropoolregio’s en gemeenten, andere vervoerders en consumentenorganisaties | Informerend, onderhandelen, contractafspraken, crisismanagement, samenwerken, verkennen en onderzoeken | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 12 | • | Nieuwe, modernere stations en herontwikkeling stationsomgeving |
Kwaliteit treindienst, drukke treinen, punctualiteit, netwerkontwikkeling, (her)ontwikkeling bestaande stations, OV- en Spoortafels, BO MIRT NWNL, OV Toekomstbeeld en OV Ontwikkelagenda, (Nationale) Omgevingsvisie, dienstregeling, grensoverschrijdend vervoer, OV-chippoortjes, (sociale) veiligheid, ketenafspraken, regionale concessies, geluidoverlast langs het spoor, knooppuntontwikkeling | • | Nieuwe afspraken nachttreinen |
• | Overeenstemming over het plaatsen en versneld in gebruik nemen poortjes |
• | Regionaal maatwerk voor treinvervangend busvervoer bij buitendienststellingen |
• | Gezamenlijke OV Ontwikkelagenda’s voor aantrekkelijke stations en betere bereikbaarheid van deur-tot-deur |
• | Maatwerk in HRN-dienstregeling en betere aansluitingen op regionaal OV |
• | Haalbaarheidsonderzoek hoogfrequente Sprinterbediening op de westtak Amsterdam, Airport Sprinter |
• | MIRT Multimodale Knoop Schiphol op investeringsagenda in samenhang met investeringen in Groot Amsterdam |
• | Diverse fietsenstallingen naar 1e 24 uur gratis, uitbreiding P+R-locaties |
• | Formuleren regionale ambities t.b.v. Toekomstbeeld OV |
• | Eindhoven Internationaal Knooppunt XL |
• | Deur-tot-deurreis (incl. MaaS-projecten) |
• | Optimaliseren dienstregeling Noord-Holland Noord |
Intern: centrale ondernemingsraad, decentrale ondernemingsraden, mbo | | Zie NS als werkgever | • | |