GRI Content Index NS – Core |
GRI Code | Omschrijving NS report volgend [NL] | Referentie | Toelichting |
GRI 102: ALGEMENE INDICATOREN 2016 |
1. Organisatie profiel |
102-1 | Naam van de organisatie | Profiel van NS | |
102-2 | Voornaamste merken, producten en/of diensten | Profiel van NS | De NS biedt geen producten of diensten aan die verboden zijn in bepaalde markten. |
102-3 | Locatie van het hoofdkantoor van de organisatie | Corporate governance | Het hoofdkantoor van NS is gevestigd in Utrecht. |
102-4 | Het aantal landen waar de organisatie actief is | Profiel van NS - onze organisatie | |
102-5 | Eigendomsstructuur en rechtsvorm | Corporate governance | |
102-6 | Afzetmarkten | Profiel van NS - onze organisatie | |
102-7 | Omvang van de verslaggevende organisatie | In het kortProfiel van NS - onze organisatie Toelichting op de geconsolideerde jaarrekening | |
102-8 | Samenstelling medewerkersbestand | Profiel van NS - onze organisatie NS als werkgever in Nederland | We rapporteren niet over de volgende zaken: b. Totaal aantal werknemers per arbeidsovereenkomst (permanent en tijdelijk), per regio. d. Of een belangrijk deel van de activiteiten van de organisatie wordt uitgevoerd door werknemers die geen werknemers zijn. Indien van toepassing, een beschrijving van de aard en omvang van het werk dat wordt uitgevoerd door werknemers die geen werknemer zijn. e. Alle significante variaties in de cijfers f. Een uitleg over hoe de gegevens zijn verzameld, inclusief gemaakte veronderstellingen. Reden voor niet rapporteren informatie: We hebben besloten om deze gegevens niet toe te voegen, omdat het niet de waarde van ons verslag verhoogt. Als stakeholders hierom vragen zijn we bereid dit in toekomstige verslaggeving op te nemen. |
102-9 | Omschrijving van de toeleveringsketen van de organisatie | Duurzaam inkopen Waardecreatiemodel | |
102-10 | Significante veranderingen voor de organisatie en de keten | | In 2018 hebben er geen significante wijzigingen plaatstgevonden in de organisatie en de keten. |
102-11 | Uitleg over de toepassing van het voorzorgsprincipe door de verslaggevende organisatie | Beheersing van risico’s Waarom een impactanalyse | |
102-12 | Extern ontwikkelde economische, milieugerelateerde en sociale handvesten, principes die door de organisatie worden onderschreven | | Coalitie Anders Reizen, Mobiliteitsalliantie, Platform duurzaam OV en Spoor, SER Energieakkoord, Meerjarenafspraak 3, Nationale Klimaat Coalitie, Code verantwoord Marktgedrag, Gedragscode verwerking persoonsgegevens OV-chipkaart door OV-bedrijven, NEVI Handreiking verantwoord inkopen, Green Deal Afvalscheiding en reductie op stations en in treinen, Railsponsible |
102-13 | Lidmaatschappen van verenigingen (zoals brancheverenigingen) en nationale en internationale belangenorganisaties | | KNV, Railforum, VNO/NCW, CER Brussel, UIC Parijs, MVO Nederland, Vereniging Energie, Milieu en Water (VEMW), Green Business Club. |
2. Strategie |
102-14 | Verklaring van de hoogste beslissingsbevoegde van de organisatie | Voorwoord van de president-directeur | |
3. Ethiek en integriteit |
102-16 | Beschrijving van de door de organisatie gehanteerde waarden, principes, standaarden en gedragsnormen, zoals een gedragscode. | Organisatieverbetering: NS Gedragscode Zorg voor privacy van onze reizigers en medewerkers | |
4. Bestuur |
102-18 | De bestuursstructuur van de organisatie | Corporate governance | |
5. Stakeholder Engagement |
102-40 | Lijst van groepen belanghebbenden die de organisatie heeft betrokken | Dialoog met onze stakeholders Schema stakeholderdialoog | |
102-41 | Werknemers onder een collectieve arbeidsovereenkomst | | 99% van alle medewerkers van NS Groep viel in 2018 onder een CAO. |
102-42 | Uitgangspunten voor de inventarisatie en selectie van belanghebbenden | Dialoog met onze stakeholders | |
102-43 | Wijze waarop belanghebbenden worden betrokken | Dialoog met onze stakeholders Schema stakeholderdialoog | |
102-44 | Belangrijkste onderwerpen en vraagstukken die uit het overleg met belanghebbenden naar voren zijn gekomen | Dialoog met onze stakeholders Schema stakeholderdialoog | |
6. Reporting practice |
102-45 | Overzicht van alle ondernemingen die in de geconsolideerde jaarrekening zijn opgenomen en die niet onder dit verslag vallen | Jaarrekening Reikwijdte en verslaggevingscriteria | |
102-46 | Proces voor het bepalen van de inhoud en specifieke afbakening van het verslag en hierbij gehanteerde uitgangspunten | Reikwijdte en verslaggevingscriteria Dialoog met onze stakeholders | |
102-47 | Materiële onderwerpen die tijdens het proces ter bepaling van de inhoud van het verslag zijn vastgesteld | Onze materiële thema’s | |
102-48 | Gevolgen van een eventuele herformulering van informatie die in een eerder verslag is verstrekt en de redenen voor deze herformulering | Reikwijdte en verslaggevingscriteria | De NS draagt er ieder jaar zorg voor dat de informatie in het verslag aangescherpt wordt. Dit leidt tot herformulering van informatie t.o.v. van eerdere jaarverslagen. Specifieke herformuleringen en de reden daarvoor zijn duidelijk aangegeven in de verslaggeving. |
102-49 | Wijzigingen in de rapportage | Onze materiële thema’s | |
102-50 | Rapportageperiode | Reikwijdte en verslaggevingscriteria - reikwijdte | |
102-51 | Datum van het meest recente vorige verslag | | 28-2-2018 |
102-52 | Verslaggevingscyclus | | Jaarlijks |
102-53 | Contactpersoon voor vragen over het verslag of de inhoud daarvan | | nsg.jaarverslag@ns.nl |
102-54 | Claims omtrent het rapporteren in overeenstemming met de GRI Standards | Reikwijdte en verslaggevingscriteria | |
102-55 | GRI Content Index | GRI Content Index | |
102-56 | Beleid met betrekking tot assurance | Reikwijdte en verslaggevingscriteria Externe accountant | |
2. Materiële onderwerpen die NS rapporteert volgens GRI |
Integriteit (GRI 205: Anti-corruptie) |
205 | DMA | Integriteit en compliance Reikwijdte en verslaggevingscriteria | |
Integriteit en compliance NS Gedragscode Afdeling Integriteit & Compliance Integriteitsportaal Meldpunt Integriteit en Regeling Integriteitsmeldingen
| |
Integriteitsportaal Meldpunt Integriteit en Regeling Integriteitsmeldingen | |
205-3 | Maatregelen die zijn getroffen naar aanleiding van gevallen van corruptie | Meldpunt Integriteit en Regeling Integriteitsmeldingen | |
Duurzaamheid (GRI 301: Materialen) |
301 | DMA | Hergebruik van materiaal bevorderen, afval verminderen Reikwijdte en verslaggevingscriteria | |
Hergebruik van materiaal bevorderen, afval verminderen | |
Circulariteit van onze treinen | |
301-1 | Gebruikte materialen naar gewicht of volume | Circulariteit van onze treinen | |
Duurzaamheid (GRI 302: Energie) |
302 | DMA | Energie Transitie naar duurzame mobiliteit
Reikwijdte en verslaggevingscriteria | |
Energie Deelname NS aan klimaatakkoord Duurzame mobiliteit | |
Energieverbruik Onze impact op milieu en maatschappij | |
302-1 | Energieverbruik binnen de organisatie | Energieverbruik Reikwijdte | |
Duurzaamheid (GRI 305: Emissies) |
305 | DMA | Energie Transitie naar duurzame mobiliteit
Reikwijdte en verslaggevingscriteria | |
Energie Deelname NS aan klimaatakkoord | |
Energie Onze impact op milieu en maatschappij | |
305-1 | Directe broeikasgas emissies (scope 1) naar gewicht | Energie | |
305-2 | Indirecte broeikasgas emissies uit energie (scope 2) naar gewicht | Energie | |
Duurzaamheid (GRI 306: Afval) |
306 | DMA | Hergebruik van materiaal bevorderen, afval verminderen Reikwijdte en verslaggevingscriteria | |
Circulariteit van onze treinen Afval verminderen Afval recyclen Duurzaamheid op stations | |
Circulariteit van onze treinen Afval verminderen Afval recyclen | |
306-2 | Afval naar type en verwijderingsmethode | Hergebruik van materiaal bevorderen, afval verminderen | |
Betrouwbaarheid |
103-1/2/3 | DMA | Operationele prestaties Prestaties HSL-Zuid Perfecte uitvoering Vooruitblik op de concernrisico’s in de toekomst Betrouwbaarheid IT | |
Operationele prestaties Prestaties HSL-Zuid Perfecte uitvoering Betrouwbaarheid IT | |
Operationele prestaties Prestaties HSL-Zuid Perfecte uitvoering | |
NS 1 | Behalen doelen concessie KPI's | 2018 in een notendop | |
Transparantie |
103-1/2/3 | DMA | Corporate governance Relatie met belastingautoriteiten Transparantie Schema stakeholderdialoog | |
Corporate governance Relatie met belastingautoriteiten Transparantie Schema stakeholderdialoog | |
Corporate governance Relatie met belastingautoriteiten Transparantie Schema stakeholderdialoog | |
NS 2 | Plek in de ranglijst van de Transparantiebenchmark | Strategie en materiële thema's | |
Reiziger op 1,2,3 / klanttevredenheid |
103-1/2/3 | DMA | Beleving van de treinreis Operationele prestaties | |
Beleving van de treinreis Operationele prestaties Perfecte uitvoering Stations van wereldklasse | |
Beleving van de treinreis Operationele prestaties | |
NS 3 | Algemeen klantoordeel binnenland HRN | Klanttevredenheid | |
Samenwerking (intern en extern) |
103-1/2/3 | DMA | Strategie ontwikkelen, samen met anderen Vooruitblik op de concernrisico’s in de toekomst Dialoog met onze stakeholders | |
Betaalgemak in het openbaar vervoer Samenwerking bij (on)geplande buitendienststellingen Governance Dialoog met onze stakeholders Frequent overleg | |
Dialoog met onze stakeholders | |
NS 4 | Eigen indicator | Frequent overleg Strategie en materiële thema's | |
Drempelloos reizen van deur tot deur |
103-1/2/3 | DMA | Kernactiviteiten Kwaliteit van aansluitingen NS op andere vervoerders Ontwikkelingen op de lange termijn - Anticiperen op verdere groei met mobiliteitsvisie | |
Kwaliteit van aansluitingen NS op andere vervoerders Reisinformatie verbeterd Voor- en natransport | |
Kwaliteit van aansluitingen NS op andere vervoerders | |
NS 5 | Kwaliteit van aansluitingen op andere vervoerders | Kwaliteit van aansluitingen NS op andere vervoerders | |
Punctualiteit |
103-1/2/3 | DMA | Kernactiviteiten Punctualiteit Op tijd reizen op de HSL-Zuid Reizigerspunctualiteit 15 minuten op het hoofdrailnet | |
Punctualiteit Op tijd reizen op de HSL-Zuid Reizigerspunctualiteit 15 minuten op het hoofdrailnet | |
Punctualiteit Op tijd reizen op de HSL-Zuid Reizigerspunctualiteit 15 minuten op het hoofdrailnet Technische verandering in meetsysteem punctualiteit | |
NS 6 | Reizigerspunctualiteit HRN 5 minuten | Operationele prestaties - Punctualiteit | |
NS 7 | Reizigerspunctualiteit HRN 15 minuten | Perfecte uitvoering - Reizigerspunctualiteit 15 minuten op het hoofdrailnet | |
NS 8 | Reizigerspunctualiteit 5 minuten HSL | Op tijd reizen op de HSL-Zuid | |
NS 9 | Reizigerspunctualiteit HSL-Zuid (voor zover toerekenbaar aan NS) | Op tijd reizen op de HSL-Zuid | |
Toegankelijkheid |
103-1/2/3 | DMA | Toegankelijkheid Reikwijdte | |
Toegankelijkheid | |
Toegankelijkheid | |
NS 10 | Aandeel zelfstandig toegankelijke sprinters | Toegankelijkheid | |
Voorzieningen op stations |
103-1/2/3 | DMA | Kernactiviteiten Stations van wereldklasse
Beleving van stations verbeterd | |
Stations van wereldklasse Beleving van stations verbeterd | |
Beleving van stations verbeterd | |
NS 11 | Percentage dat een 7 of meer geeft als klantoordeel voor stations | Beleving van stations verbeterd | |
Sociale veiligheid |
103-1/2/3 | DMA | Arbeidsveiligheid Sociale veiligheid | |
Arbeidsveiligheid Sociale veiligheid | |
Arbeidsveiligheid Sociale veiligheid | |
NS 12 | Aantal rood sein (STS) passages | Spoorwegveiligheid | |
NS 13 | Klantoordeel sociale veiligheidsscore | Sociale veiligheid | |
NS 14 | Total recordable rate (TRR) | Arbeidsveiligheid | |