Nieuw en gemoderniseerd materieel

NS verzorgt elke werkdag ruim 1,3 miljoen treinreizen met ruim 5.000 Sprinter- en Intercitydiensten. Met name omdat er steeds meer reizigers bij komen, investeert NS in aanschaf, revisie en modernisering van treinen. Bewezen technologie, duurzaamheid en comfort voor de reiziger staan voorop. Omdat de beschikbaarheid van treinen is toegenomen, ervaren reizigers meer zitplaatsen en meer comfort. De totale investering in de aanschaf en modernisering van materieel bedraagt € 3,5 miljard tot en met 2022.

Modernisering van Intercity’s

NS moderniseert tot en met 2020 in totaal 80 dubbeldekstreinstellen (VIRMm1) met 415 rijtuigen. In maart 2018 kondigde NS de modernisering aan van nog eens 45 dubbeldekkers van het type VIRM 2/3. Daarbij gaat het om 242 rijtuigen met 24.500 zitplaatsen. Deze trein krijgt comfortabele stoelen, moderne verlichting, oplaadvoorzieningen in 2e en 1e klas en kunst. De eerste vernieuwde treinen uit deze serie gaan vanaf 2021 het spoor op.

Vernieuwing Sprinters

In augustus kwamen de eerste vernieuwde Sprinters (type SLT) met toilet en schuiftrede op het spoor. In deze treinen is ook de bekleding van alle stoelen vernieuwd. Tot eind 2018 deden we ervaringen op met de vernieuwingen van deze treinen, daarna is de ombouw van de gehele serie gestart. In 2019 krijgen alle SLT’s nieuwe, kunstlederen bekleding. Naar verwachting zijn eind 2021 alle 131 treinstellen vernieuwd.

Nieuwe Sprinters

Sinds 9 december 2018 rijden de eerste van de 118 bestelde nieuwe Sprinters van de Spaanse treinfabrikant CAF op het spoor. De treinen worden stapsgewijs in het noorden en westen in de dienstregeling ingepast. In december 2018 bestelde NS nog eens 88 nieuwe Sprinters van CAF. Hiermee breiden we het aantal zitplaatsen uit met nog eens zo’n 15.000. Hiermee is een investering gemoeid van circa € 400 miljoen. Met deze bestelling komt de totale NS-investering in nieuwe en gemoderniseerde treinen op zo’n € 3,5 miljard.

Opening productiehal nieuwe Intercity

Treinfabrikant Alstom opende in november in Polen de productiehal voor de Intercity Nieuwe Generatie. Dit zijn de nieuwe, snelle Intercity’s van NS die vanaf 2021 gaan rijden. In 2019 komen de eerste treinen uit de fabriek en start het traject van testen, toelaten en opleiden. Deze snelle (max. 200 km/u), enkeldeks-treinen zijn zowel geschikt voor het conventionele spoor (hoofdrailnet) als de hogesnelheidslijn. In totaal gaat het om 25.000 extra zitplaatsen. Met onder meer (rolstoeltoegankelijke) toiletten, wifi, reisinformatieschermen, gescheiden afvalinzameling, ledverlichting met Intelligent Light Control, (USB-)stopcontacten in 1e en 2e klas, een schuiftrede voor betere toegankelijkheid en extra bagageruimte is de trein voorzien van alle gemakken voor onderweg.

Onze treinen

 

Aantal treinstellen per 1‑1‑2019

Zitplaatsen

SGM

87

16.866

SLT

131

34.562

SNG

28

4.965

DDAR

17

7.329 

Flirt

58

10.564

ICRmh

36

22.355

VIRM

176

86.773

ICMm

137

34.562

DDZ

50

23.224

ICNG

0

79 treinen besteld.
Stromen 2020-2022 in.

DDM1

9

5.292 

Totaal

729

246.756