Beleving van treinen

Treinbelevingsmonitor

Trein

Treinreis

Intercity

86% (2017: 84%)

87% (2017: 85%)

Sprinter

84% (2017: 79%)

86% (2017: 83%)

De Treinbelevingsmonitor meet jaarlijks bij ongeveer 30.000 reizigers de waardering over de kwaliteit van de trein en een recent gemaakte treinreis. Dit helpt om de dienstverlening aan onze reizigers te verbeteren. Het oordeel van reizigers over de Intercity’s steeg licht door instroom van gemoderniseerde Intercity’s (VIRMm1). In 2018 gaf 86% van de reizigers een 7 of hoger voor de Intercity’s ten opzichte van 84% in 2017. Het oordeel over de Sprinters liet een duidelijke stijging zien: van 81% in 2017 naar 84% in 2018, vooral door de instroom van de nieuwe Sprinters van het type Flirt.

Schone treinen

NS wil dat reizigers kunnen reizen in schone treinen. Daarom reinigen we het interieur dagelijks. 68% van de reizigers gaf de reinheid van treinen vorig jaar een 7 of hoger (2017: 62%). Afgelopen jaar hebben we ons erop gericht om treinen ’s ochtends schoon te laten starten. Met ketenpartners hebben we gewerkt aan een betrouwbaarder logistiek plan om ervoor te zorgen dat treinen tijdig bij de schoonmaaklocatie aankomen en deze weer op tijd en schoon verlaten. Ook gedurende de dienst worden treinen schoongemaakt en worden toiletten in de trein beter schoongemaakt. Verder hebben we de schoonmaak van de vloeren in de gemoderniseerde dubbeldekker verbeterd. De reiniging van de buitenkant van de trein blijft een punt van aandacht. Door de druk op de logistieke planning komt het nog te vaak voor dat een trein niet door de wasstraat komt. NS werkt aan innovaties die het gemakkelijker maken om het vuil van de buitenkant van de trein verwijderen, zoals folie. Die innovatie hebben we nog niet doorgevoerd in verband met brandveiligheidsnormen. Afgelopen jaar hebben we een proef gedaan met een nanocoating op de trein. Als de resultaten bekend zijn, besluiten we of we hier een vervolg aan kunnen geven.