Punctualiteit op de HSL-Zuid

Prestatie-indicator

Realisatie 2018

Realisatie 2017

Bodemwaarde 2018

Streefwaarde 2019

Reizigerspunctualiteit HSL-Zuid

82,5%

83,5%

82,1%*

84,1%

  • * Voor 2018 is deze indicatoren gewijzigd door een technische verandering in het meetsysteem, zie de toelichting onder Resultaten 2018.

De reizigerspunctualiteit op 5 minuten kwam in 2018 uit op 82,5% (2017: 83,5%). Een verwachte dip vond plaats na de introductie van de IC Brussel en de Eurostar, die in 2018 op de HSL-Zuid zijn gaan rijden. Daarnaast is in 2018 de software geüpdatet door de leverancier van de HSL-treinen. Deze update bracht echter niet de gewenste verbetering in prestaties met zich mee door een fout in deze update. De hiertoe leidende korte strandingen komen tot uiting in lagere prestaties in punctualiteit in de tweede helft van 2018. Herstel van de fout lukte echter niet meer in 2018 en loopt nog door in 2019. Ondanks de verslechterde prestaties, haalde NS in 2018 wel de bodemwaarde voor deze kpi.
NS en ProRail blijven continu aandacht houden voor de prestaties van de HSL-Zuid. Aan het ministerie is een gezamenlijk langetermijnvisie op de HSL-Zuid aangeboden om duurzaam tot betere prestaties op de HSL-Zuid te komen.