Abellio Duitsland

Beschrijving Duitse spoormarkt

De Duitse spoormarkt voor reizigersvervoer is verdeeld in regionale trajecten en langeafstandstrajecten. Het spoor wordt in Duitsland beheerd door DB Netz, een dochteronderneming van Deutsche Bahn (DB). Abellio Duitsland is momenteel actief op de regionale spoormarkt voor reizigersvervoer, die nog altijd wordt gedomineerd door het staatsbedrijf Deutsche Bahn (DB-regio). De Duitse regionale spoormarkt genereert ongeveer € 10,5 miljard aan inkomsten per jaar en bestrijkt een netwerk van jaarlijks ongeveer 670 miljoen treinkilometers. De markt is gedereguleerd sinds 2003, waarbij de verantwoordelijkheid voor de organisatie daarvan bij de zestien bondsstaten van Duitsland is gelegd. Elke staat beheert de regionale markt op eigen manier. Dit heeft geleid tot de oprichting van 27 regionale OV-autoriteiten die elk een eigen aanbestedingsregime mogen hanteren, wat zorgt voor een aanzienlijke stroom van potentiële concessies. Er is een constante toevoer van aanbestedingen op de markt, die tot ver in 2019 en 2020 zal aanhouden. Volgend jaar zullen S-Bahn Berlin en kleinere netwerken als Raum Karlsruhe 7b, Expresskreuz Niedersachsen/Bremen en Heidekreuz/Weser-Lammetal op de markt komen. In 2019 is het wettelijk mogelijk om de aanbestedingsprocedure voor de exploitatie van RE13 te starten (met inbegrip van de grensoverschrijdende aansluiting van Eindhoven naar Düsseldorf). Het contract zal ingaan in december 2025. De aanbestedingsprocedure kan op zijn vroegst in augustus 2019 worden gestart en Abellio Duitsland verwacht dat de aanbesteding begint met een voorselectie.
Het afgelopen jaar stond de Duitse spoormarkt voor twee specifieke uitdagingen: omvangrijke werkzaamheden aan de spoorinfrastructuur en nieuwe cao's. Het rondetafeloverleg inzake het management van onderhoudslocaties werd grotendeels gestart op initiatief van Abellio en de vereniging Mofair. Het overleg was gericht op maatregelen voor meer verkeer, betere kwaliteit en betrouwbaarheid om de overlast voor reizigers tijdens de bouwfase zo veel mogelijk te beperken gedurende de broodnodige modernisering van het Duitse spoornetwerk. Het eindverslag met verbeteringsmaatregelen werd publiekelijk overhandigd aan de federale minister van Transport en Digitale Infrastructuur in juni 2018. Bovendien zijn door cao-aanpassingen meer medewerkers nodig (vooral machinisten en conducteurs) doordat de werktijden zijn verkort en de flexibiliteit van de dienstregeling is verminderd in de nieuwe cao's. Door de lage werkloosheid in Duitsland is het lastig om voldoende medewerkers te vinden.
Abellio Duitsland heeft twee nieuwe concessies opgestart in december 2018: Rhein-Ruhr-Express (RRX) in Noordrijn-Westfalen en de Dieselnetz Sachsen-Anhalt (DISA) in Midden-Duitsland. Hoewel het RRX-contract succesvol van start is gegaan, stelt de DISA-concessie Abellio voor de nodige uitdagingen door een gebrek aan machinisten. Er zijn al maatregelen getroffen.
In Duitsland heeft Abellio brutocontracten met de OV-autoriteiten, wat betekent dat Abellio Duitsland voor de dienstverlening per treinkilometer betaald krijgt. Het opbrengst-/tariefrisico komt voor rekening van de OV-autoriteit. Bovendien wordt het inflatierisico afgedekt via escalatieformules in de overeenkomsten met de OV-autoriteiten. Daarom hebben de brutocontracten een relatief laag risicoprofiel.

Spoorconcessies van Abellio Duitsland

In Duitsland is Abellio actief in drie regio's met in totaal acht concessies. In Noordrijn-Westfalen (NRW) rijdt Abellio Rail Nordrhein-Westfalen GmbH vijf spoorconcessies: Emscher Ruhrtal-Netz, Ruhr-Sieg-Netz, Der Müngstener, Niederrhein-Netz (NRN) en Rhein-Ruhr-Express (RRX). In Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen rijdt WestfalenBahn GmbH de concessie Emsland- und Mittelland-Netz. In Midden-Duitsland rijdt Abellio Rail Mitteldeutschland GmbH het Saale-Thüringen-Sudharz Netz (STS) en het Dieselnetz Sachsen-Anhalt (DISA). Abellio zette ook de mobilisatie van de concessie voor S-Bahn Rhein-Ruhr en Ruhr-Sieg-Netz 2 in Noordrijn-Westfalen voort, net als in Zuid-Duitsland (Abellio Rail Baden-Württemberg GmbH) perceel 1 van het Stuttgarter Netz (STN). Hier kan Abellio in 2019 starten met rijden.

Concessie

Bedrijf

Begin

Einde

Passagiers per dag (ong.)

Punctualiteit 5 min.

Treinstellen

Emscher Ruhrtal-Netz (ERN)

ABRN

2005

2019

2.000

98,1

3

Ruhr-Sieg-Netz (RSN)

ABRN

2007

2019

22.000

92,3

17

Der Müngstener (S7)

ABRN

2013

2028

13.000

95,5

9

Niederrhein-Netz (NRN)

ABRN

2016

2028

19.000

92,6

21

Rhein-Ruhr Express (RRX)

ABRN

2018-2020

2033

40.000

nvt

29

Emsland- und Mittelland-Netz (EMIL)

WfB

2015

2030

35.000

92,4

28

Saale-Thüringen-Südhartz Netz (STS)

ABRN

2015

2030

23.000

93,7

35

Dieselnetz Sachsen-Anhalt (DISA)

ABRN

2018

2032

17.000

80,8

54

De concessies in de mobilisatiefase zijn:

Concessie

Bedrijf

Begin

Einde

Passagiers per dag (ong.)

Treinstellen

S-Bahn Rhein-Ruhr

ABRN

2019

2034

80.000

29

Ruhr-Sieg-Netz 2 (RSN II)

ABRN

2019

2034

17.000

18

Stuttgarter Netz (STN)

ABRN

2019-2020

2032

25.000

52