Beschikbaarheid van treinen

In 2018 onttrok NS dagelijks gemiddeld 12,4% van de treinen voor onderhoud, reparatie en revisie (2017: 11,4%). Daarmee presteerden we beter dan de norm van 13,3% per jaar en voldeden we aan wat er voor de dienstregeling nodig is. Voornaamste redenen van de stijging zijn extra onttrekking voor modernisering van het materieel en verdere verbeteringen van materieelprestaties. We werken eraan om dit percentage verder te verlagen, om zo het aantal zitplaatsen voor de reizigers te verhogen.

Realtime monitoring

NS meet de condities van het materieel met sensoren in de trein. Zo kunnen we direct zien hoe het met een trein gesteld is, bijvoorbeeld of er een storing dreigt, of dat een trein naar een onderhoudslocatie moet voor herstel. Omdat we realtime kunnen kijken, kan de machinist ook beter en sneller advies krijgen bij verstoringen en daarmee de vertraging beperken. Afgelopen jaar heeft NS realtime monitoring technisch gerealiseerd voor een eerste treinserie en vanaf 2019 nemen we dit in gebruik en zullen meer treinseries volgen. Het gaat hierbij om ruim 350 bestaande treinen en daarnaast bij al het nieuwe materieel dat instroomt.