Toegankelijkheid

NS wil dat iedereen onbelemmerd kan reizen. We maken het reizigers zo gemakkelijk mogelijk om zelfstandig te reizen en bieden hulp waar nodig. Toegankelijkheid komt aan bod bij de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten. Het merendeel van de toegankelijkheidsmaatregelen draagt de doelgroep zelf aan. Ook tijdens de ontwikkeling van de maatregelen werken we nauw samen met mensen met een beperking. In juni introduceerde NS een nieuw boekings- en reisbewakingssysteem voor reisassistentie. Dit systeem maakt het boeken van reisassistentie eenvoudiger en stelt klanten in staat om het verloop van hun reis in de gaten te houden. In 2018 hebben we negen extra stations voorzien van reisassistentie. Dit gebeurde op de stations Bloemendaal, Akkrum, Olst, Amersfoort Vathorst, Dieren, Ravenstein, Rilland-Bath, Hillegom en Wormerveer. In maart 2019 wordt station Rhenen hieraan toegevoegd. Ook zijn we een proef gestart voor reizigers met een visuele beperking waarin ze op drie stations begeleiding krijgen naar hun aansluitende trein of bus.
Steeds meer Sprinters hebben een schuiftrede. In 2018 was 22,1% van de Sprinters zelfstandig toegankelijk (doel 2019: 52,9%). In combinatie met een perron op gelijke hoogte, wordt het voor rolstoelgebruikers op steeds meer stations mogelijk om zelfstandig in te stappen. Hier geven we reizigers reisinformatie over.