Met de toekenning van de West Midlands-concessie in december 2017 bereikte Abellio UK de grootste, meest gediversifieerde positie ooit. In 2018 was Abellio de derde grootste groep op het gebied van spoorvervoer in het Verenigd Koninkrijk, met een marktaandeel van ongeveer 14% op basis van inkomsten en met € 2,47 miljard aan geconsolideerde inkomsten. De concessies van de vier TOC's van Abellio lopen nog enkele jaren. De eerste concessie die zou kunnen aflopen, is die van ScotRail in 2022, mocht er een beroep worden gedaan op de clausule voor beëindiging van het contract. Deze beslissing zal worden genomen in de tweede helft van 2019. Indien geen beroep wordt gedaan op ScotRails clausule voor beëindiging, duurt het tot 2025 voordat er een groot contract van Abellio afloopt. In dat jaar is de looptijd van de concessies voor zowel ScotRail als Greater Anglia volledig verstreken.
Abellio UK geconsolideerd (excl. Merseyrail) | | |
| 2018 | 2017** |
€ miljoen | | |
Omzet (exclusief Merseyrail) | 2.467,0 | 1.742,9 |
Bedrijfsresultaat voor CLE | 81,7 | 48,3 |
CLE* | -40,7 | -2,9 |
Bedrijfsresultaat na CLE | 41,0 | 45,4 |
Intercompany financieel resultaat | -12,3 | -6,5 |
Nettoresultaat | 26,2 | 29,3 |
CapEx | 45,5 | 70,2 |
- *
van de totale CLE impact heeft €19 miljoen betrekking op voorgaande jaren.
- **
Vergelijkend cijfer is aangepast voor de stelselwijziging spoorwegpensioenregelingen Verenigd Koninkijk, zoals toegelicht in de jaarrekening.
Operationele prestaties
Operationele prestaties blijven een speerpunt voor de TOC's, waarbij alle TOC's van Abellio nauw samenwerken met Network Rail. Prestaties in het Verenigd Koninkrijk worden gemeten op grond van de Public Performance Measure (PPM). PPM meet het percentage treinen dat binnen vijf minuten van de geplande tijd op de eindbestemming aankwam na op alle geplande stations te zijn gestopt. De spoorconcessies van Abellio scoren allemaal boven het gemiddelde van alle Britse vervoerders. De volgende tabel1 toont de PPM voor 2018 en 2017 en het aantal treinen dat per dag per concessie rijdt:
| Vervoerder | PPM MAA 2018 | PPM MAA 2017 | Treinen per dag |
| | | | |
1 | Merseyrail | 95,4% | 95,3% | 608 |
2 | c2c | 93,8% | 95,9% | 385 |
3 | LOROL | 93,7% | 94,6% | 1.444 |
4 | Chiltern | 92,7% | 92,9% | 426 |
5 | TfL Rail | 92,4% | 94,1% | 420 |
6 | Transport for Wales | 91,2% | 89,5% | 964 |
7 | Heathrow Express | 90,5% | 90,3% | 152 |
8 | East Midland Trains | 89,1% | 92,7% | 476 |
9 | Caledonian Sleeper | 88,9% | 87,3% | 8 |
10 | South Eastern | 88,0% | 88,7% | 1.951 |
11 | ScotRail | 87,3% | 90,4% | 2.365 |
12 | Greater Anglia | 87,1% | 89,4% | 1.244 |
13 | West Midlands Trains | 85,9% | 88,3% | 1.321 |
| Gemiddelde alle TOCs | 85,7% | 88,4% | |
14 | CrossCountry | 83,6% | 88,8% | 295 |
15 | Great Western | 83,2% | 87,0% | 1.563 |
16 | Virgin West Coast | 83,0% | 86,0% | 303 |
17 | GTR | 81,7% | 90,8% | 3.492 |
18 | South Western | 81,6% | 85,8% | 1.641 |
19 | Northern | 80,7% | 89,2% | 2.815 |
20 | Grand Central | 76,8% | 85,8% | 18 |
21 | TPE | 75,4% | 87,7% | 319 |
22 | LNER ( Formerly Virgin East Coast) | 73,1% | 84,5% | 148 |
23 | Hull Trains | 68,7% | 79,8% | 15 |
- 1
Deze tabel bevat de prestaties van de exploitatiemaatschappijen in het Verenigd Koninkrijk. Dertien van deze maatschappijen beschikken over een concessie van het ministerie van Transport (DfT). ScotRail en Caledonian Sleeper zijn gecontracteerd door Transport Scotland en Transport for Wales Rail Ltd is gecontracteerd door Transport voor Wales. Hull Trains, Heathrow Express en Grand Central zijn 'open access'-exploitanten. Merseyrail, LOROL en TFL Rail zijn concessies die door de overheid worden geëxploiteerd. LNER wordt rechtstreeks uitgevoerd door DfT.
In de afgelopen jaren en in 2018 daalde de PPM door een aantal factoren, waarbij het merendeel van de vertragingen is veroorzaakt door verstoringen in de infra en infrastructuurprojecten van Network Rail en extreme weersomstandigheden.
| Greater Anglia | Merseyrail | West Midlands Trains | Scotrail |
NR on TOC | 65,1% | 56,1% | 57,7% | 57,8% |
TOC on self | 25,6% | 42,2% | 26,2% | 32,4% |
TOC on TOC | 9,3% | 1,7% | 16,1% | 9,8% |
Bovenstaande tabel toont de oorzaken van vertragingen bij de TOCs van Abellio in 2018 verdeeld naar de volgende categorieën:
NR on TOC: vertragingen veroorzaakt door Network Rail, inclusief extreme weersomstandigheden.
TOC on Self: vertragingen veroorzaakt door de TOC zelf.
TOC on TOC: vertragingen veroorzaakt door een andere vervoerder.
Klanttevredenheid
De klanttevredenheid op het spoor wordt in het Verenigd Koninkrijk gemeten via een nationale reizigersenquête (NRPS, National Rail Passenger Survey) die jaarlijks in het voor- en najaar onder ongeveer 25.000 reizigers wordt gehouden door Transport Focus. In overeenstemming met de operationele problemen in de gehele sector en de negatieve berichtgeving in de media over de spoorsector daalden de algehele NRPS-scores in 2018.
De volledige NRPS-tevredenheidsscores voor TOC's van Abellio in 2017 en 2018 zijn als volgt:
| Voorjaar 2017 | Najaar 2017 | Voorjaar 2018 | Najaar 2018 | Werkelijk 2018 | Doel 2018 |
Merseyrail | 94% | 89% | 92% | 90% | 91% | 90% |
WMT | 84% | 84% | 81% | 84% | 82,5% | 84% |
ScotRail | 90% | 85% | 84% | 79% | 81,5% | 89% |
GA | 83% | 81% | 76% | 73% | 74,5% | 82% |
Gemiddelde alle Britse TOC's | 83% | 81% | 81% | 79% | 80% | n.v.t. |
Abellio UK als werkgever
Abellio UK is een grote werkgever in het Verenigd Koninkrijk, met meer dan 14.000 medewerkers in 2018, inclusief Merseyrail. In de afgelopen jaren kregen drie TOC's van Abellio (Greater Anglia, ScotRail en Merseyrail) te maken met vakbondsacties, vooral in verband met de voorgestelde invoering van 'driver controlled operations'.