Overzicht 2018

Met de toekenning van de West Midlands-concessie in december 2017 bereikte Abellio UK de grootste, meest gediversifieerde positie ooit. In 2018 was Abellio de derde grootste groep op het gebied van spoorvervoer in het Verenigd Koninkrijk, met een marktaandeel van ongeveer 14% op basis van inkomsten en met € 2,47 miljard aan geconsolideerde inkomsten. De concessies van de vier TOC's van Abellio lopen nog enkele jaren. De eerste concessie die zou kunnen aflopen, is die van ScotRail in 2022, mocht er een beroep worden gedaan op de clausule voor beëindiging van het contract. Deze beslissing zal worden genomen in de tweede helft van 2019. Indien geen beroep wordt gedaan op ScotRails clausule voor beëindiging, duurt het tot 2025 voordat er een groot contract van Abellio afloopt. In dat jaar is de looptijd van de concessies voor zowel ScotRail als Greater Anglia volledig verstreken.

Abellio UK geconsolideerd (excl. Merseyrail)

  
 

2018

2017**

€ miljoen

  

Omzet (exclusief Merseyrail)

2.467,0

1.742,9

Bedrijfsresultaat voor CLE

81,7

48,3

CLE*

-40,7

-2,9

Bedrijfsresultaat na CLE

41,0

45,4

Intercompany financieel resultaat

-12,3

-6,5

Nettoresultaat

26,2

29,3

CapEx

45,5

70,2

  • * van de totale CLE impact heeft €19 miljoen betrekking op voorgaande jaren. 
  • ** Vergelijkend cijfer is aangepast voor de stelselwijziging spoorwegpensioenregelingen Verenigd Koninkijk, zoals toegelicht in de jaarrekening.

Operationele prestaties

Operationele prestaties blijven een speerpunt voor de TOC's, waarbij alle TOC's van Abellio nauw samenwerken met Network Rail. Prestaties in het Verenigd Koninkrijk worden gemeten op grond van de Public Performance Measure (PPM). PPM meet het percentage treinen dat binnen vijf minuten van de geplande tijd op de eindbestemming aankwam na op alle geplande stations te zijn gestopt. De spoorconcessies van Abellio scoren allemaal boven het gemiddelde van alle Britse vervoerders. De volgende tabel1 toont de PPM voor 2018 en 2017 en het aantal treinen dat per dag per concessie rijdt:

 

Vervoerder

PPM MAA 2018

PPM MAA 2017

Treinen per dag

     

1

Merseyrail

95,4%

95,3%

608

2

c2c

93,8%

95,9%

385

3

LOROL

93,7%

94,6%

1.444

4

Chiltern

92,7%

92,9%

426

5

TfL Rail

92,4%

94,1%

420

6

Transport for Wales

91,2%

89,5%

964

7

Heathrow Express

90,5%

90,3%

152

8

East Midland Trains

89,1%

92,7%

476

9

Caledonian Sleeper

88,9%

87,3%

8

10

South Eastern

88,0%

88,7%

1.951

11

ScotRail

87,3%

90,4%

2.365

12

Greater Anglia

87,1%

89,4%

1.244

13

West Midlands Trains

85,9%

88,3%

1.321

 

Gemiddelde alle TOCs

85,7%

88,4% 

 

14

CrossCountry

83,6%

88,8%

295

15

Great Western

83,2%

87,0%

1.563

16

Virgin West Coast

83,0%

86,0%

303

17

GTR

81,7%

90,8%

3.492

18

South Western

81,6%

85,8%

1.641

19

Northern

80,7%

89,2%

2.815

20

Grand Central

76,8%

85,8%

18

21

TPE

75,4%

87,7%

319

22

LNER ( Formerly Virgin East Coast)

73,1%

84,5%

148

23

Hull Trains

68,7%

79,8%

15

  • 1 Deze tabel bevat de prestaties van de exploitatiemaatschappijen in het Verenigd Koninkrijk. Dertien van deze maatschappijen beschikken over een concessie van het ministerie van Transport (DfT). ScotRail en Caledonian Sleeper zijn gecontracteerd door Transport Scotland en Transport for Wales Rail Ltd is gecontracteerd door Transport voor Wales. Hull Trains, Heathrow Express en Grand Central zijn 'open access'-exploitanten. Merseyrail, LOROL en TFL Rail zijn concessies die door de overheid worden geëxploiteerd. LNER wordt rechtstreeks uitgevoerd door DfT.

In de afgelopen jaren en in 2018 daalde de PPM door een aantal factoren, waarbij het merendeel van de vertragingen is veroorzaakt door verstoringen in de infra en infrastructuurprojecten van Network Rail en extreme weersomstandigheden.

 

Greater Anglia

Merseyrail

West Midlands Trains

Scotrail

NR on TOC

65,1%

56,1%

57,7%

57,8%

TOC on self

25,6%

42,2%

26,2%

32,4%

TOC on TOC

9,3%

1,7%

16,1%

9,8%

Bovenstaande tabel toont de oorzaken van vertragingen bij de TOCs van Abellio in 2018 verdeeld naar de volgende categorieën:

  • NR on TOC: vertragingen veroorzaakt door Network Rail, inclusief extreme weersomstandigheden.

  • TOC on Self: vertragingen veroorzaakt door de TOC zelf.

  • TOC on TOC: vertragingen veroorzaakt door een andere vervoerder.

Klanttevredenheid

De klanttevredenheid op het spoor wordt in het Verenigd Koninkrijk gemeten via een nationale reizigersenquête (NRPS, National Rail Passenger Survey) die jaarlijks in het voor- en najaar onder ongeveer 25.000 reizigers wordt gehouden door Transport Focus. In overeenstemming met de operationele problemen in de gehele sector en de negatieve berichtgeving in de media over de spoorsector daalden de algehele NRPS-scores in 2018. 
De volledige NRPS-tevredenheidsscores voor TOC's van Abellio in 2017 en 2018 zijn als volgt:

 

Voorjaar 2017

Najaar 2017

Voorjaar 2018

Najaar 2018

Werkelijk 2018

Doel 2018

Merseyrail

94%

89%

92%

90%

91%

90%

WMT

84%

84%

81%

84%

82,5%

84%

ScotRail

90%

85%

84%

79%

81,5%

89%

GA

83%

81%

76%

73%

74,5%

82%

Gemiddelde alle Britse TOC's

83%

81%

81%

79%

80%

n.v.t.

Abellio UK als werkgever

Abellio UK is een grote werkgever in het Verenigd Koninkrijk, met meer dan 14.000 medewerkers in 2018, inclusief Merseyrail. In de afgelopen jaren kregen drie TOC's  van Abellio (Greater Anglia, ScotRail en Merseyrail) te maken met vakbondsacties, vooral in verband met de voorgestelde invoering van 'driver controlled operations'.